söndag, maj 02, 2010

Farfars lätta hastbullar

Detta är ett recept som jag har fått av min kära farmor som jag vet att också min underbara farfar klarar av att baka med bravur, så dom får hamna under benämningen farfras lätta hast bullar.. Finns många minnen med dessa bullar ifrån när farmor och farfar fick bo i lägenhet i Hammar pga att deras hus brann ner i början av 90-talet.



Farfars lätta hastbullar.

Detta behövs:
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 1/2 dl socker
125 g smör
1 ägg
1 dl russin
2 dl mjölk

Pensling & garnering:
Uppvispat ägg
Mandelspån

Gör så här:
1. Blanda samman vetemjöl, bakpulver och socker i en bunke
2. Skiva ner smöret och fin fördela det med fingertopparna till en grynig massa.
3. Vispa samman ägg , mjölk och russin. Blanda sedan ner det i mjölblandningen.
Och arbeta sedan raskt ihop allt till en deg.
4. Klicka ut degen i pappersformar som står på en plåt med bakplåtspappaer under.
Pensla med uppvispat ägg och strö sedan över mandelspån.
Grädda i 8-10 minuter mitt i ugnen och låt dom sedan svalna under duk.

( Kan frysas)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar