lördag, oktober 31, 2009

Ensam hemma...

I dag blir det en mycket lugn dag här hemma för min del. Min kära sambo har nämligen åkt ner till Malmö för att gå på en kryp mässa, så han åkte redan vid 4 i morse och kommer nog hem rätt sent. Så för min del blir det nog att baka lite sen i eftermiddag, det är ungefär det jag har gjort dom senaste dagarna.

I går lyckades jag äntligen få till ett av recepten som fanns med i årets Allers julmagasin men det vart ej lyckat. Hade nämligen redan problem i onsdags när jag bestämde mig för att göra Farmor Ullas havrekex som är ett recept som kommer i från Ernst Kirchsteiger, som han gjorde förra året i sitt program Jul med Ernst. Det första problemet jag märkte var att nått var fel i receptet för att degen var allt för kladdigt, så jag sökte efter det på recept. nu och hittade felet direkt. Felet var att det är ett tryck fel i receptet det står nämligen i tidningen att det skall vara 75 g havregryn men i receptet på recept. nu skall det vara 7 dl havregryn. Så där löste jag det problemet men sen uppstod det mer problem i alla fall, det gick inte så bra att arbeta degen så det fick bli mer mjöl. Men sen gick det inte så bra att ta ut kakorna med rivjärnets botten som rekommenderades så dom var inte direkt fina och när jag väl hade gräddat klart dom var dom allt för hårda att äta nästan som att äta sten, i stället för goda kex.


Så i dag hoppas jag på att det skall gå mycket bättre med dom recept jag tänker försöka mig på, ännu ett recept av Ernst som finns med i Allers julmagasin som heter Gudomliga kanelhjärtan.
Får se om jag har lust så blir det nog att baka lite Kolakakor ett recept som jag har hittat i Svensk vinter & jul, som man kunde köpa förra året med Expressen. Och om det blir någon tid över får det bli några vanliga drömma också.






Tjing tjing, på återseende

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar